Sandbankene utenfor Tanga, Tanzania

Et par timers båttur utenfor Tanga i Tanzania, ligger en godt gjemt skatt som du kan få helt for deg selv!

Det var 2. Juledag da vi tok båten fra fastlandet ut mot de famøse sandbankene som skulle befinne seg en eller annen plass midt ute i det indiske hav. Bølgene var store, og sjøsprøyten sto over oss da vi vugget ut mot det ukjente akkurat idet tidevannet begynte å trekke seg tilbake.

Mer sjøvante mennesker enn meg kunne nyte denne turen, og mindre sjøvante ville nok hatt en tøff seilas ut i det store blå. Men likefult var det en utrolig deilig reise, med flere meter høye bølger, mørkeblått hav og en herlig varmende himmel. Vi så fastlandet forsvinne bak oss, sammen med rester av den gamle kolonitiden og de store palassene som ble bygd for å underholde og glede koloniherrene.  Foran oss var bare bølger og blått hav. Om vi kunne se over horisonten, ville vi sett India langt der fremme.

Etter et par timer i røft hav, begynte vi å lure på om skipperen i det hele tatt visste hvor vi skulle. Vi så knapt land rundt oss, og noen sandbanke kunne umulig finnes her ute midt i ingenting. Det var da vi så brusningen i horisonten. Bølger som slo mot et land som ikke fantes bare timer tidligere. Da vi kom nærmere så vi bølgene slå over en liten stripe med sand - bølger fra to kontinenter kom for å hilse på hverandre her ute i sanden.

Etter hvert åpenbarte det seg en stor stripe land, det ble tørrere og tørrere, og bølgene rakk ikke lenger over sanden. Fugler samlet seg, og krabber kom opp fra havet og grov store hull i sanden. Når de ikke gjemte seg for fuglene, så de nysgjerrige på oss, og løp avgårde med en hevet klo hver gang vi nærmet oss.

Vi snorklet og så vakre fisker, utrolige konkylier, og det blåsorte havet åpenbare seg under vann der sanden rant ned i ingenting.

Når vi ble sultne fikk vi lunsjbokser, skygge og godt selskap av våre matroser.

Å ha en sandbanke midt i det indiske hav helt for seg selv er noe man bare må nyte, så lenge det er mulig. Reis, nyt, opplev. Før alle andre kommer hit !

Praktisk informasjon:
Tanga har flere flotte opplevelser å by på, og her kan du finne en oversikt over de største: http://tanzaniaculturaltourism.go.tz/tanga.htm

I løpet av alle våre dager i Tanga, så vi kun to andre turister. Det er altså ikke trengsel om plassen her, og reiser du iløpet av de neste årene, vil du nok få mange av de gode opplevelsene helt for deg selv.

Turen til sandbankene ble arrangert gjennom hotellet vårt, og vi betalte ca 120 kroner per voksen. Turen varte hele dagen, men vil nok variere etter månefasene. Når man først er ute, så kan man være så lenge man ønsker. Lunsjbokser er godt å ha med fra hotellet, mye drikke er også viktig.

Man er veldig sterkt eksponert for solen her ute, og merker lite av det pga mye vind. Husk derfor å smøre ofte, og ta pauser fra solen når du kan. Dekk deg også gjerne til når du snorkler.

Skrevet av: Viggo
Reisende Familie: Sandbankene utenfor Tanga, Tanzania

torsdag 9. januar 2014

Sandbankene utenfor Tanga, Tanzania

Når vi ble sultne fikk vi lunsjbokser, skygge og godt selskap av våre matroser.